Je bent hier:

Lentekeuken: zaterdag

Reacties (0)

Tijdens Kook de lente maakt Velt, de Vereniging voor ecologisch leven en tuinieren, van de start van de lente een echt feest. We gaan aan de slag met overheerlijke lentegroenten en blazen vergeten groenten en fruit nieuw leven in. Vandaag op het menu: o.a. zelfgemaakte yoghurt.


Ontbijt


Zelfgemaakte yoghurt. Dit verscheen verscheen op de blog De Groene Prinses.

Voor ca. 1 liter: • 1 l volle biomelk • 4 el volle bioyoghurt (levende yoghurt, zonder smaakmakers en andere toevoegingen!) • 1 vanillestokje (optioneel) • 1 el kokosbloesemsuiker of ruwe rietsuiker (optioneel)

Laat voor je begint de yoghurt op kamertemperatuur komen. Zet de fles waarin je de yoghurt wilt maken op een warme plaats (bijv. de radiator) of vul ze met warm water. Doe hetzelfde met een klein kommetje. De bacteriën die de melk in yoghurt omzetten doen dat alleen als ze het lekker warm hebben, dus het is vooral belangrijk om voor de juiste temperatuur te zorgen als je yoghurt wilt maken.

Snijd het vanillestokje doormidden en schraap de zaadjes eruit. Doe ze samen met de suiker bij de melk. Giet de melk in een grote pan en verwarm hem heel geleidelijk aan tot 82° Celsius. Kijk op je kookthermometer! Laat de melk daarna afkoelen tot 42 à 46° Celsius, dat is de temperatuur die je nodig hebt voor fermentatie. Vul het kommetje dat je hebt warm gemaakt met ca. 2 dl melk (van 42 à 46° C, dus) en roer de 4 eetlepels yoghurt erdoor.

Roer dit mengsel bij de rest van de melk en giet dit onmiddellijk in je (warme!) fles. Draai de stop erop en zet de fles op een warme plaats. Het is belangrijk dat je fles met melk gedurende een paar uur de temperatuur van ca. 46° Celsius aanhoudt. Er bestaan yoghurtmakers die die temperatuur heel precies voor je creëren, maar je hoeft zo’n ding niet per se in huis te halen. Je kunt je fles ook in warmwaterbaden zetten die je constant op 46° Celsius probeert te houden of een isoleerkan gebruiken. Of je kunt, zoals ik, heel intuïtief te werk gaan. Ik wikkel mijn fles in een dikke wollen sjaal en zet ze op de radiator (die lekker warm is, maar niet loeiheet). Ik heb geen idee van de temperatuur tijdens het fermentatieproces en misschien heb ik al een paar keer ontzettend veel geluk gehad, maar na vier uur fermenteren had ik wat ik wilde hebben: yoghurt!

De eerste keer was mijn yoghurt lekker dik; de tweede keer fermenteerde ik hem maar drie uur en had ik eerder ‘drinkyoghurt’. Je moet dus een beetje uitzoeken wat je zelf het liefst hebt. Fermenteer echter niet te lang, want dan kan alles gaan schiften. Veel experimenteer- en fermenteerplezier! (veel dank aan Sandor Ellix Katz; zijn boek The art of fermentation bracht me op het juiste yoghurtpad)

 


Lunch


Salade van koolrabi met aardbeivinaigrette. Dit recept verscheen in het nieuwe Velt-boek Kook het seizoen.

Voor 4 personen: 1 grote of twee kleine • koolrabiknollen • 1 el citroensap • 2 lente-uitjes • een paar takjes munt • een handjevol zoete, rijpe aardbeien • peper en zout

Voor de vinaigrette: 100 ml saffloerolie (of andere slaolie) • 50 ml appelazijn • 1 el mosterd • een handjevol zoete rijpe aardbeien • peper en zout

Schil de koolrabi en snijd hem in zeer dunne plakjes met behulp van een mandoline. Besprenkel ze met citroensap en breng op smaak met peper en zout. Hussel ze even door elkaar en laat ze rusten. Versnipper de lente-uitjes en rits de munt van de takjes. Maak een vinaigrette door de olie, de azijn, de mosterd en een handjevol aardbeien te mixen. Breng op smaak met peper en zout.

Dresseer de salade met de vinaigrette, de munt en de rest van de aardbeien. Tip: voeg nog wat vlokken zachte geitenkaas aan de salade toe. Serveer met gekruide knoflooktoastjes of als bijgerecht bij een groentebarbecue of ander feestmaal.


Tussendoortje


Aardbeisoepje met basilicumroom. Dit recept verscheen in het nieuwe Velt-boek Kook het seizoen.

Dit verfrissende dessertje bewijst dat aardbeien zich prima laten vergezellen door de verrassende smaken van basilicum, roze peper en balsamicoazijn. Deze smaakmakers geven het zoet van de aardbeien meer karakter. Je kunt het hele jaar door fruitsoepjes maken volgens dit basisrecept, met fruit van het seizoen. Appel, peer, pruim en perzik zijn beslist aanraders.

Voor 4 personen: 500 g aardbeien • 1 el arrowrootpoeder of maizena • 2 glazen rood druivensap • 1 el vanillesuiker • 1 el balsamicoazijn • 1 el rozepeperbolletjes • 200 ml slagroom • 10 blaadjes basilicum

Maak de aardbeien schoon en snijd ze doormidden, of in vieren als ze heel groot zijn. Los het arrowrootpoeder of de maizena op in 100 ml koud water. Doe het druivensap, de vanillesuiker, de balsamicoazijn en de roze peper in een pannetje. Breng aan de kook. Roer de oplossing van arrowrootpoeder met een garde door het hete sap. Laat 2 minuten pruttelen en zet het vuur dan uit. Roer de aardbeien er voorzichtig door.

Laat 10 minuten rusten. Verdeel het soepje over vier kommetjes. Klop de slagroom op tot je zachte pieken krijgt (geen boter!). Versnipper de basilicum en roer hem door de room. Garneer elk soepje met een eetlepel room. Werk eventueel af met wat madeliefjes. Tip: liefhebbers kunnen de basilicum vervangen door koriander, citroenmelisse of munt.

 


Avondmaal


Gewokte radijs en seitan. Dit recept verscheen in het nieuwe Velt-boek Kook het seizoen.

Dit recept is pure improvisatie. Ik kieperde in de wokpan wat ik nog in huis had en gaf er een Japanse toets aan met sojasaus, knoflook en sesamolie. Een mooie illustratie van hoe verrassend seizoensgroenten zijn en hoeveel paden je kunt bewandelen als je durft te spelen met ingrediënten. Moeilijk is dat trouwens niet. Dit wokje maak je in tien minuten klaar!

Voor 4 personen: 12 radijzen (een bosje) • 400 g seitan • 1 koolrabi • 2 tenen knoflook • een scheut olijfolie • 1 tl nootmuskaat • 100 ml bouillon • 1/2 el sojasaus • 1 el sesamzaad • 200 g spinazie • 1 el geroosterde sesamolie • peper en zout

Snijd de radijzen in vieren en de seitan in reepjes. Snijd de koolrabi in frietjes en versnipper de knoflook. Verhit een scheut olijfolie in de wok. Roerbak de seitan en de knoflook gedurende 2 minuten. Voeg de koolrabi en de nootmuskaat toe. Roerbak 4 minuten. Blus met de bouillon en de sojasaus. Roerbak 4 minuten. Voeg de radijzen en het sesamzaad toe en roerbak nog 2 minuten. Zet het vuur uit, voeg de spinazie toe en roer alles goed door elkaar. Breng op smaak met peper en zout, en een eetlepel geroosterde sesamolie.


Nog meer kookideeën?

Die vind je in Kook het seizoen, het nieuwe kookboek van Velt. Kook het seizoen neemt je mee op reis door de wondere wereld van de seizoensgroenten en -vruchten. Elk seizoen biedt een waaier aan soorten. Mogelijkheden genoeg dus om daarmee heel wat lekkers te bereiden.

Toch mis je soms de nodige kennis, ervaring of inspiratie om voldoende variatie in je groentegerechten te stoppen. Dit boek helpt je graag: met een handige identiteitskaart per groente én een verzameling verrassende recepten.

Kook het seizoen is verkrijgbaar voor € 27 in de Velt-webwinkel en via de lokale Velt-afdelingen. Klik hier om het boek te bestellen.

 


(C) Foto ontbijt: Reine De Pelseneer, overige foto's: Wout Hendrickx

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Noteer de letter en cijfer combinatie om aan te tonen dat je geen spamrobot bent.
Beeld-CAPTCHA
Voer de tekens in die op de afbeelding worden getoond.

Sponsors

Boeken van Velt

Ledenvoordelen

  • 6 keer per jaar ons tijdschrift Seizoenen
  • Leuk welkomstpakket
  • Korting op boeken van Velt
  • Korting in ruim 150 bio- en ecowinkels
  • Grote korting met onze jaarlijkse Velt-zadenactie
  • Uitnodigingen voor interessante activiteiten in je buurt
  • Toegang tot het online Seizoenen-archief
  • Je ontvangt onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Word lid

Seizoenen

In ons tweemaandelijks tijdschrift Seizoenen brengen we telkens meer dan 40 pagina's over ecologisch tuinieren, koken en leven. Ook heel wat praktische tips voor je moes- en siertuin.

Word lid en ontvang Seizoenen