In ons ledentijdschrift Seizoenen schreven we in mei dat Ecover in Amerikaanse handen is gekomen. Het familiebedrijf SC Johnson is wereldwijd in een 70-tal landen actief met een jaarlijkse omzet van zo’n 12 miljard dollar. Hier is Johnson vooral bekend voor hun boenwasgamma, het WC-eendje, Baygon (insecticiden), Brise (luchtverfrisserd) en Kiwi schoenmeer. Sinds eind vorig jaar hebben ze Ecover en haar Amerikaanse zuster Method overgenomen, samen goed voor 200 miljoen dollar omzet per jaar. Voor Ethical Consumer (EC), die scores bijhoudt over de ethische praktijken van de bedrijven achter de producten, betekent deze overname dat Ecover van een score van 11,5 op 20 zakt naar 9,5. Zélfs als ze dierproefvrij blijven werken en gerecycleerd plastic voor hun producten gebruiken. Ethical Consumer verwoordt haar beslissing zo: ‘Ook al zijn de producten van Ecover beter voor het milieu, je geld gaat vanaf nu naar een bedrijf dat voor haar eigen producten totaal andere waarden hanteert.’

 

Nele reageerde daarop met een mailtje naar [email protected]. Dat ze verbijsterd is over het nieuws, maar dat ze ook op zoek wil naar alternatieven. Dus doken we opnieuw in de rapporten van Ethical Consumer.  Twee merken die je ook in onze natuurvoedingszaken vindt, scoren hoog: Sodasan krijgt een 16/20 en Sonett 13,5/10. Beide merken hebben een vrij volledig gamma reinigingsmiddelen.

 

Vloeibaar wasmiddel kun je ook eenvoudig zelf maken. Hoe?

  • Overgiet 100 gr zeepvlokken in een schone emmer met 2 liter kokend water.
  • Mix dit tot een mooi geheel.
  • Laat het 24 uur staan. Je zult zien dat het mengsel hard geworden is.
  • Giet er koud water op (zo’n 3 liter) en mix het geheel tot je de structuur van wasgel krijgt. 
  • Als je een extra geurtje wil, voeg je 20 druppels etherische olie toe.