Op een paar honderd meter van de drukke Antwerpse ring tuiniert juf Anita met haar klasje in het groen. In De Leerexpert, een stedelijke school voor buitengewoon onderwijs, brengt ze de leerlingen dankzij de schooltuin in contact met de natuur.

Buiten aan de slag

‘Elk klasje heeft een eigen moestuinvak en de leerlingen mogen kiezen wat ze erin planten’, vertelt juf Anita. ‘Zo wordt het hun eigen projectje. Ik probeer hen aan te moedigen om zelf initiatief te nemen en om zelf oplossingen te zoeken. Zo hadden we hier een slakkenprobleem. De leerlingen wilden de slakken echt niet doden. Daarom besloten we om keer op keer alle slakken te gaan zoeken en ze in het bos weer vrij te laten.’

Leren met de natuur

Volgens juf Anita biedt een schooltuin heel wat mogelijkheden. ‘Het kadert uiteraard goed in het vak Wereldoriëntatie, maar ook leren rekenen gaat perfect in een schooltuin. De logopediste werkt hier bovendien met de kinderen aan hun spreekvaardigheid door moeilijk uitspreekbare woorden zoals ‘schuur’ te introduceren.’

Wat het leren over de natuur betreft, heeft deze schooltuin een gouden regel. ‘Het gaat ons erom dat de leerlingen kennismaken met de groeiprocessen in de natuur. En als er zich dan een probleem voordoet, zoals bladluizen op de plantjes, dan is dat juist leerzaam.’

Inspiratie voor activiteiten in de schooltuin vinden juf Anita en haar collega’s op het internet, maar vaak is het een kwestie van uitproberen. ‘Zo heeft juf Noor een moestuinvakje aangelegd voor de blinde en slechtziende leerlingen. Ze heeft Oost-Indische kers geplant omwille van de geur en de textuur van de plant. De naamplaatjes zijn in braille, zodat de leerlingen op een tactiele manier contact leggen met de natuur.’

Een kostbare verrijking

‘Sommige kinderen gedragen zich als modelleerlingen in de moestuin. De klasleerkracht kan soms moeilijk geloven hoe gemotiveerd ze zijn.’ En dat biedt zelfs toekomstperspectieven. ‘Het tuinieren maakt heel wat leerlingen warm om na het lager onderwijs te gaan studeren in de tuinbouwschool. Daar zijn zelfs plannen om een klas te creëren speciaal voor autistische leerlingen, omdat de vraag ernaar zo groot is.’


Droom jij ook van een moestuin op jouw school?

Van een levendige speelplaats tot een schoolmoestuin vol lekkers: maak van je school een duurzame plek, samen met Velt. We halen al ons tuinmateriaal uit de kast en gaan aan de slag om de groene dromen van jouw school waar te maken.

Velt zet je graag op weg met:


(C) Foto's en tekst: Hanne Lyssens