Deze week proberen we zoveel mogelijk met restjes te koken om zo weinig mogelijk voedsel te verspillen. Bovenaan de top van meest verspilde voedingsmiddelen staat met stip brood. Daarom schreef collega Leentje deze tips uit: om nooit meer brood te verspillen. Met deze tips krijg je alvast heel wat saus-inspiratie en deze geven je wat meer organisatietips.
 
Praktisch gezien zijn wij deze week uitgegaan van restjes die wij vaak in onze koelkast tegenkomen. Of die restjes ook in jouw koelkast staan, is maar de vraag. Durf daarom deze week vooral zelf te combineren en te experimenteren. Je zal versteld staan van wat er allemaal mogelijk is!


Maandag 6 maart - Pasta met wintersaus

Dé manier om vegetarisch te eten zonder vlees te missen, is voor mij een bord pasta met een rijk gevulde saus. Ik kan het elke dag eten. In de zomer mogen daar massaal veel aubergines, paprika’s en courgettes bij. Maar aangezien wij naast vegetarisch ook seizoensgebonden eten, daag ik mezelf uit om in de winter pastasaus te maken met wintergroenten. Durf je klassieke tomatensaus eens op te vullen met kikkererwten of seizoensgroenten als groene selder, knolselder, koolrapen, pastinaak, peterseliewortel, raapjes, spinazie, spruiten, witlof en wortelen.
 
 

Dinsdag 7 maart - Shakshuka

Hopelijk heb je nog een restje van de pasta met wintersaus van gisteren, want dat kan je vandaag ideaal gebruiken bij dit Oosterse eenpansgerecht. Hiermee kan je eindeloos variëren in de kruiden en de groenten die je toevoegt. Dat maakt het ideaal voor deze restjesweek.
 
 

Woensdag 8 maart - Minestrone

Minestrone is een ideale restjesverwerker. Je kan er heel wat groenten van het seizoen in kwijt, plus korstjes van de kaas, overgebleven pasta en zelf nog pastasaus. Als je een paar keer minestrone gemaakt hebt, zal je merken dat het toch telkens dat tikkeltje anders is, afhankelijk van het seizoen of welke restjes in je koelkast vond.
 
 

Donderdag 9 maart - Koolslaatje met restjesburgers

Ook in maart kan je heerlijke, verse slaatjes eten. De kool waarvan je de nerven al verwerkte in de shakshuka van dinsdag en de helft gisteren in de minestrone deed, werk je vandaag helemaal op. Samen met wortel en radijzen maken we er een heerlijk slaatje van. Gooi het groen van de radijzen en de wortels zeker niet weg, want we maken er morgen pesto van. Van andere restjes, zoals kaas, granen, peulvruchten en groenten kan je burgertjes maken.
 
 
 

Vrijdag 10 maart - Home made green pizza

Pizza mag uiteraard niet ontbreken tijdens de restjesweek. Het is immers de restjesverwerker bij uitstek en zo is het gerecht ook ontstaan. Voor de verandering maken we groene in plaats van rode saus. Van het slaatje van gisteren hielden we het radijzen- en wortelloof apart. Daar maken we vandaag pesto van. Een heerlijke basis voor pizza.

> Klik hier voor het recept


Zaterdag 11 maart - Risotto met paddenstoelen

Risotto is een heerlijk gerecht om met de seizoenen mee te schuiven. De versie met paddenstoelen doet het altijd goed, maar probeer binnenkort ook zeker eens asperges te combineren met rucola. In de zomer doen courgetten en tomaten het heel goed samen en in de herfst / winter zijn pastinaak, pompoen en knolselder een heerlijke combinatie.

> Klik hier voor het recept


Zondag 12 maart - Arancini met geroosterde groenten

Weer een recept geïnspireerd op wat de Italianen allemaal met hun restjes doen. Arancini worden gemaakt met restjes rijst die op smaak gebracht worden met allerlei lekkers: kaas, ragout, zongedroogde tomaten, kruiden en groenten. De balletjes worden vaak als snack of lichte lunch gebruikt. Wij maken er vandaag een volwaardige maaltijd van door er een linzenarchiducsaus en pompoen uit de oven bij te serveren.
 
 
 

(C) Foto's: Barbara Creemers, Dustytoes (Pixabay), Lebensmittelfotos (Pixabay)